Πανελλήνιες εξετάσεις και σωστή διατροφή

Λίγες μόνο εβδομάδες απομένουν πριν την έναρξη των πανελληνίων εξετάσεων και το άγχος και η ένταση κυριαρχούν στην ψυχολογία των υποψηφίων και των οικογενειών τους.

Συχνά πολλοί γονείς για να ενισχύσουν τη μνήμη και την αντοχή των παιδιών τους καταφεύγουν σε διάφορα σκευάσματα βιταμινών και μετάλλων, εντούτοις η αλήθεια είναι ότι μια ισορροπημένη διατροφή επαρκεί για να βοηθήσει τον οργανισμό των μαθητών να αντεπεξέλθει στις απαιτήσεις των εξετάσεων. Μια διατροφή με ποικιλία τροφίμων από όλες τις ομάδες (όσπρια, φρούτα, λαχανικά, κρέας, ψάρι, δημητριακά) όχι μόνο περιορίζει το αίσθημα της πείνας, αλλά και προσφέρει στον οργανισμό όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται (υδατάνθρακες, πρωτεΐνες, βιταμίνες, μέταλλα) προκειμένου να αντέξει την αυξημένη πίεση τόσο κατά την προετοιμασία όσο και κατά τη διάρκεια των πανελληνίων.

Πρωταρχικής σημασίας είναι ο πρωινό. Είναι το πιο σημαντικό γεύμα της ημέρας καθώς θα δώσει στον οργανισμό ενέργεια και τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά που θα τονώσουν τους μαθητές συμβάλλοντας αποφασιστικά στη μεγιστοποίηση της απόδοσής τους. Τροφές όπως γάλα, δημητριακά, γιαούρτι, ψωμί, χυμοί, μέλι ενδείκνυνται για ένα ισορροπημένο πρωινό, ενώ καλό θα είναι να αποφεύγονται τυρόπιτες, κρουασάν, μπέικον, τηγανιτά αυγά καθώς είναι πλούσια σε λιπαρά και στερούνται βιταμινών, πρωτεϊνών και μετάλλων, απαραίτητων για να διατηρηθεί σταθερή η απόδοση σε όλη τη διάρκεια της ημέρας. Πολλοί μαθητές συνηθίζουν να καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες καφέ όχι μόνο το πρωί αλλά ολόκληρη την ημέρα γιατί τους βοηθά να βρίσκονται σε εγρήγορση. Ωστόσο, η αυξημένη λήψη καφεΐνης αφενός προκαλεί αφυδάτωση αφετέρου δρα ανασταλτικά στην ποιότητα του ύπνου γιατί διεγείρει την υπερέκκριση ινσουλίνης από το πάγκρεας με συνέπεια να μην επιτρέπει στο σώμα να πέσει σε ένα βαθύ ύπνο και με τον τρόπο αυτό ο οργανισμός δεν ξεκουράζεται επαρκώς.

Ακολούθως, τα γεύματα πρέπει να είναι απλά στη σύνθεσή τους και να περιέχουν τροφές που βοηθούν στη διατήρηση της πνευματικής διαύγειας. Μάλιστα τα κύρια γεύματα θα πρέπει να περιέχουν τροφές από όλες τις βασικές ομάδες τροφίμων. Λαχανικά (σπανάκι, ντομάτες, λάχανο, πατάτες, καρότα, που είναι πλούσια σε βιταμίνες), ψάρια (κυρίως τόνος, σολομός, πέστροφα που είναι πλούσια σε ω3 λιπαρά), ρύζι ή ζυμαρικά (πλούσια σε υδατάνθρακες που δίνουν ενέργεια), όσπρια και κρέας (πλούσια σε πρωτεΐνες, απαραίτητες για την καλή λειτουργία του ανοσοποιητικού, του κυκλοφορικού, του νευρικού και του γαστρεντερικού συστήματος) θα πρέπει να εντάσσονται στη διατροφή του κάθε μαθητή και να προσαρμόζονται στις προσωπικές διατροφικές του συνήθειες. Φυσικά πρέπει να σημειωθεί ότι η υπερκατανάλωση τροφής επιφέρει τα αντίθετα από τα επιθυμητά αποτελέσματα γιατί επιβραδύνει την αποδόμηση των τροφών και τη λειτουργία της πέψης προκαλώντας κόπωση και υπνηλία.

Τα ενδιάμεσα γεύματα, το δεκατιανό και το απογευματινό, είναι εξίσου σημαντικά γιατί βοηθούν στην τόνωση του οργανισμού χαρίζοντάς του την απαραίτητη ενέργεια που χρειάζεται κατά τη διάρκεια της πνευματικής εργασίας και μετριάζουν κατά πολύ το αίσθημα της πείνας αποτρέποντας την υπερκατανάλωση τροφής στα κυρίως γεύματα. Φρούτα, χυμοί, σάντουιτς με τυρί και γαλοπούλα, ξηροί καρποί χωρίς αλάτι (καρύδια, αμύγδαλα, φιστίκια), γιαούρτι με μέλι, δημητριακά είναι μερικές από τις διατροφικές επιλογές που μπορεί κάποιος να κάνει. Έτσι, αμβλύνεται το αίσθημα της πείνας και η κόπωση και ο εκνευρισμός που αυτό προκαλεί και εξασφαλίζεται η απρόσκοπτη ενασχόληση με την προετοιμασία για τις εξετάσεις. Πατατάκια, γαριδάκια, γλύκα καλό θα είναι να αποφεύγονται γιατί περιέχουν μεγάλη ποσότητα κορεσμένων λιπαρών ή ζάχαρης και το μόνο που κάνουν είναι να φορτώνουν τον οργανισμό με περιττές θερμίδες.

Πολύς λόγος γίνεται για τη σοκολάτα. Η σοκολάτα είναι ένα τρόφιμο ιδιαίτερα αγαπητό και υποστηρίζεται ότι περιέχει ουσίες που ενισχύουν τις εγκεφαλικές λειτουργίες, δημιουργούν αίσθημα ευφορίας και συμβάλλουν στην αλλαγή της διάθεσης. Θα πρέπει βέβαια να καταναλώνεται με φειδώ γιατί η αλόγιστη κατανάλωσή της θα έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση του σωματικού βάρους. Η ιδανικότερη επιλογή είναι η μαύρη σοκολάτα καθώς ένα μικρό κομμάτι κατά τη διάρκεια του διαβάσματος βοηθά στην αιμάτωση του εγκεφάλου συμβάλλοντας έτσι στην καλύτερη συγκέντρωση.

Φυσικά δεν πρέπει να παραβλέπουμε τη σημασία που έχει η ενυδάτωση. Η αξία του νερού είναι αδιαμφισβήτητη εφόσον το 60% του οργανισμού αποτελείται από νερό. Όταν ο οργανισμός είναι καλά ενυδατωμένος μεταφέρονται με ευκολία τα θρεπτικά συστατικά στα κύτταρα και αποβάλλονται οι τοξίνες. Συνιστάται λοιπόν άφθονο νερό το οποίο θα πρέπει να το πίνουμε κατά διαστήματα σε όλη τη διάρκεια της ημέρας, αλλά και η κατανάλωση τροφών που περιέχουν πολύ νερό όπως φρέσκα φρούτα ή χυμοί.

Τέλος, εκείνο που θα πρέπει οπωσδήποτε να αποφεύγεται την περίοδο τόσο της προετοιμασίας όσο και κατά τη διάρκεια των εξετάσεων είναι η προσπάθεια απώλειας βάρους. Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι όσο επιβλαβής μπορεί να είναι για τον οργανισμό μια διατροφή κακής ποιότητας, πλούσια σε άχρηστες θερμίδες και φτωχή σε θρεπτικά συστατικά, τόσο επιζήμιο είναι και ένα υποθερμιδικό διαιτολόγιο που πιθανόν να προκαλέσει εξάντληση, έλλειψη συγκέντρωσης και αντοχής.

Δημήτρης Λουλούδης
Διατροφολόγος - Διαιτολόγος
Πτυχιούχος Α.Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης
www.louloudidiet.gr
Χρυσούπολη - 7ης Μεραρχίας 6, 2ος όροφος, τηλ. & fax: 25910.24393
Καβάλα: Αβέρωφ 2, 3ος όροφος, τηλ. 2510.831.745
email Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.